Jelmer en Ellen op reis

Dag Azie, we zullen je missen!!!

We hebben nog even flink genoten van Kuala Lumpur. Bepakt met nieuwe kleren (veel goedkoper hier) en cadeautjes, stappen wij morgenavond het vliegtuig in. Heel vreemd om weg te gaan.... We zullen de vrijheid en niet weten waar je de volgende dag terechtkomt erg missen. Eigenlijk wou ik gister al schrijven, maar die nacht ervoor zijn we tot in de late uurtjes ons bed uit getrild door keiharde muziek, we sliepen boven een discotheek. Ik was zo chagerijnig dat Jelmer 'pas op, levensgevaarlijk' op mijn voorhoofd wou zetten. We hebben nu een verdieping hoger een kamer gekregen, wat hebben wij lekker geslapen vannacht!!! Ik heb nog iets vreselijks doms gezegd gister. Zo dom, dat ik het bijna niet durf te schrijven. Maar ik gun de lezer een lolletje. Kuala Lumpur staat bekend om de 'Petronas (Twin) towers', dus die gingen we gister bekijken. We kwamen vanuit een richting gelopen dat de ene toren precies achter de andere zat. Toen zei ik; Hey Jelmer, het waren er toch twee?

Azie was geweldig!!! Hieronder wat feiten en meningen. (Jelmer heeft wat dingen uitgerekend toen hij zich verveelde in de bus.)

-We hebben in totaal 270 uur in de bus gezeten.

-We hebben in totaal 27 uur in de trein gezeten.

-We hebben in totaal 53 uur met de boot gevaren

-We hebben in totaal 23 uur in het vliegtuig gezeten.

-We hebben in totaal 66 slaapplekken gehad. (hostels, hotels, bungelows, guesthouses, boten)

De wegen waren in Brunei, Singapore en Maleisie het best en in de Filipijnen het slechtst.

Hele mooie plekjes:

-Tioman Island (Maleisie)

-Perhentian Island (Maleisie)

-Halong bay (Vietnam)

-Angkor Wat (Cambodja)

-Rijstvelden Noord-Filipijnen

-In en om Luang Prabang (Laos)

-Chiang Mai (Thailand)

Hele mooie ervaringen:

-alle plekjes die hierboven staan zien

-zwemmen met de whalesharks (Filipijnen)

-alle duiken die we gemaakt hebben+ snorkelen (en dat zijn er veel!)

-klimmen mount Kinabalu (Borneo)

-oerang oetangs zien (Borneo)

-kayaken door Laos

-motor rijden, vooral de rit in zuid-Cambodja

-full moon party (Thailand)

-nieuwjaar op het strand (Thailand)

-onze verjaardagen op het strand (Maleisie)

-alle mensen die we mochten ontmoeten en waarmee we gereist hebben, dat was heel erg leuk!

-alle reacties en mailtjes uit Nederland en buitenland (erg leuk)

-tubing in Vang Vieng (Laos)

Wij denken dat Cambodja en de Filipijnen wel de armste landen waren. Dit was soms wel moeilijk om te zien. Kleine kinderen die bedelen, kartonnen huisjes of helemaal niets. Maleisie is denken wij het rijkste land. Oeps, dit klopt niet, Brunei is met stip het rijkste land!!! En Singapore op de tweede plaats.

We hebben overal lekker gegeten, maar Thailand staat op nummer 1, errug lekker!!! We hebben onze spicy-level goed opgevoerd!!! In heel Azie is veel lekker vers zee-eten te krijgen, hmmmmmmmm!

De mensen waren overal heel vriendelijk, we kunnen dan ook echt niet een land kiezen. De mooiste mensen waren vinden wij de Filipijnen, hier wonen hele mooie mensen.

Wat we echt zullen missen:

-De vrijheid en het spontane

-Het rommelige, niet alles is perfect en heel en zuiver. Als er bijvoorbeeld een bandje speelt, kan het rustig zo zijn dat de zanger echt verschrikkelijk vals zingt! Alles is niet met regeltjes en geordent (dit kan trouwens ook irritant zijn, eerlijk is eerlijk).

-Het eten.

-Dat alles zo goedkoop is.

-Elkaar (hihi, weer een heel ander ritme straks).

Wat we echt niet zullen missen:

-Als het je voor de zoveelste keer niet lukt om je verstaanbaar te maken

-Het gerochel en gespuug

-De hygiene op bepaalde plekken

-Kakkerlakken (ik hoor net van Jelmer dat je die in Australie ook hebt, dus.......)

-Jelmer zegt dat hij vooral niet zal missen dat ik overal waar we slapen het lekkerste kussen in pik.

Undecided

Nu hebben we toch een behoorlijke samenvatting gemaakt. We hebben echt super genoten van de afgelopen 6 maanden en heel veel lol gehad (zie de foto's). We hopen dat jullie plezier hebben gehad in het lezen van de verhalen. AUSTRALIE HERE WE COME...............

Jel en El

Cool

Reacties

Reacties

John en Betsy, Canada

Hi Wat een leuke samenvatting en wat een ervaringen voor jullie. Het allerbeste in Australia. groetjes van ons.

Inge

Hey Jel en El!

super leuke verhalen tot nu toe! Ik hoop natuurlijk wel dat jullie ook daar af en toe een verhaaltje doen, zullen wel niet zoveel msn sessie in zitten met het tijdsverschil... Goeie reis, rustig aan en we spreken snel weer!

kus inge

Natalie

Echt helemaal super hoor die verhalen!!!! Errug jaloers. Hopelijk wordt Australie net zo'n suc6 als Azie.

Ben ook benieuwd naar jullie onderkomen daar! El, hopelijk kakkerlakken-vrij....hihi

Nat

Simone

Als steeds hebben jullie heel leuk julllie reisbelevenissen beschreven, en ook erg trouw! Grappige samenvatting trouwens. Met goede tips ook. Maleisie moet ik tzt nog eens gaan bekijken, begrijp ik hieruit.
Heel veel plezier in Australie, ook heel erg de moeite waard, hoor. Ik wens jullie een goede, rustige slaapplaats toe, om uit te rusten van de klap van het einde van jullie rondreis. Grapje!

Christa

Nou Ellen Jelmer heeft je nog niet alles vertelt over Australie.Over die kakkerlakken zou ik me het minst zorgen maken.Een goede en gezonde reis verder.Groeten

Chantal

Hai Ellen en Jelmer... jullie kennen mij niet, maar wil jullie iets vragen. Ik lees dat jullie echt nét weg zijn uit Maleisië...vandaar...

Ik wil graag naar één van de twee volgende eilanden waar jullie geweest zijn: Tioman of Perhentian Island. Welke zouden jullie aanbevelen? Het liefst waar de minste toeristen rondhangen...

'k Hoop dat jullie ergens tijd vinden mij een antwoord te geven. Thanks!

Heel veel plezier nog!
Groeten, Chantal Fredzess

ellen voor chantal

Hallo Chantal,

Je had geen emailadres achtergelaten, dus doe ik het maar even zo. Maleisie is echt heel leuk. Als je voor niet zo toeristisch wil gaan zou ik voor Tioman kiezen en dan ABC (dat is een kant van het eiland, goedkope bungalows). Ik moet er wel bij zeggen dat toen wij er waren was er helemaal niemand, dat was nog aan het eind van de mansoon in Januari. Maar het schijnt volgens kenners nooit heel erg toeristisch te zijn en het is een paradijsje! Veel plezier, groetjes Ellen

Esther Ozinga 2 de jaars ll OA

Hallo Jelmer en Ellen,
Ik was even nieuweschierig hoe het met jullie is.
Maar zo volgens de verhalen en de foto's gaat alles super.
Heerlijk man lekker doen waar je zin in hebt!!
Gaaf dat zwemmen met die walvis haai!!
Nou ik wens jullie nog heel veel fun en belevenissen!!

Groetjessss

Chantal Fredzess

Hai Ellen,
Ik lees nu pas je reactie!! Dank je wel voor je info. Tioman zal het waarschijnlijk ook worden!
Veel plezier nog en geniet ervan!

Groeten Chantal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!