Jelmer en Ellen op reis

Bali, Lombok en Javaaaaaaaa!

Hai lieve lezers,

We zijn in Indonesie. Dit is niet zo vanzelfsprekend, want we waren er bijna niet gekomen. Toen we midden in de nacht in Perth op het vliegveld stonden werden we heel hard uitgelachen door de steward achter de balie. Jelmer had ons ticket op 25 februari i.p.v 25 januari gezet, hilarisch!!! Na een financiele bijdrage mochten we toch nog mee met de vlucht en konden de klotsende oksels weer opdrogen. We worden een beetje reis-nonchalant geloof ik

Laughing

Apa kabar? (= hoe gaat het?) Zoals gewoonlijk vinden de mensen het weer geweldig als je een paar zinnetjes uit je hoofd leert. Verder dan hallo en hoe gaat het reikt onze vocabulair vermogen nog niet. Lekker eten hier trouwens, de nasi en Gado gado gaan me nooit vervelen. Het lukt me nog steeds niet rijst in de ochtend te eten, maar voor de rest zijn we alweer aardig geintegreerd. De hurk wc's zijn weer even wennen, zeker na een 11 uur durende busreis en diarreepraktijken (geen zorgen, we besparen jullie alle details). Erg leuk om weer overal allerlei mensen te ontmoeten. We zijn alweer van alles tegengekomen. Van vuurspuwende amerikanen, tot grafityspuitende dames, tot studenten uit Singapore, tot een nederlands stel dat in China woont, oneindig, alle verhalen, heel erg leuk weer.

We hebben een beetje op Lombok rondgetrokken. Naar de gili eilanden geweest en met een motor Lombok zelf verkend. We hebben er ookmogen ervaren hoe het is om in de rattepoep te slapen, erg leuk eiland. We zouden doortrekken naar Florence, maar wegens de mansoon (hevige regenval) was ditbeter van niet.Van Bali hebben we minder gezien, op aanbevelen van mensen die al meer van Indonesie hadden gezien. Kuta was erg overweldigend, zo gigantisch druk, en ooooooooooveral brommers. Er wordt ook vrij agressief verkocht (souvenirs enzo). Vanuit Sanur zijn we nog naar het eilandjeLembongan gevaren.Daar hebben wetwee dagenfanatiek gedoken, MOOI!!!! Heel gezond reefin alle kleuren van de regenboog, en wehadden heel goed zicht onder water, goed weer. Het hoogtepunt was Mantapoint, waar je de mantarays kon bewonderen, wat een mooie beesten!!! Er zaten echt reuzen tussen! We zijn nu opJava, heerlijk eiland. Gisteren hebben we de vulkaan bromo beklommen, super!!! Bij zonsopgang bekeken. Ik had nog nooit een vulkaan van zo dichtbij gezien, een hele bijzondere plek. Het gebied is ook heilig voor de Tenger-mensen, zij zijn voor de moslim-gelovigen gevlucht naar dit gebied.

We zitten nu in Yogjakarta, van deze plek wordt wel gezegd dat het de ziel van Java is, we vinden het een hele leuke stad. Morgen gaan we tempels bekijken. Jullie horen het wel, het reizen gaat gestaag door. Overmorgen reizen we naar Jarno in Semarang, die gaan we even gezellig opzoeken!!! De laatste weken worden op Sumatra doorgebracht.

Tot over drie weken, heeeeeeeeeelp

Surprised
!

Nee hoor, we hebben er best weer zin in, zeker om iedereen weer te zien enlekker ongestoord overal nederlands te kunnen praten. We hebben ook verschrikkelijke zin in de pizza's van de halve prijs pizzaria, nergens ter wereldhebben ze fatsoenlijke pizza's.

Moet ook de boeken maar weer in,het werkenwordt wel weer wat uitdagender dan een borstvergrotinkje!

Liefs Jel en El!